Anna Siano, 'Yawning'-Child
"You don't mind to share a bed with me? Not at all! Why should I?" zei ik zo gewoon mogelijk en ik geeuwde eens diep.
Charles Ducal, 'Mannen' in De meesterknecht. Amsterdam/Antwerpen: Atlas 1992 p. 129.
Max Beckmann, Die Gähnenden, 1918
Du gähnst mich an - in deinem Gähnen sielt Sich halbverfaulte Geilheit. [...]
Ernst Blaß, 'Kreuzberg 2' in Die Straßen komme ich entlang geweht - Sämtliche Gedichte. München: Carl Hanser Verlag, 1980 [1912].
"Ik denk het liefst aan je als een vrouw die alleen maar mooi zit te zijn, een vrouw in een harem of een verveelde prostituée die gapend op een klant zit te wachten."
Iris Murdoch, De leertijd. (Vertaald door Heleen ten Holt), Amsterdam: Contact, 1986 [1985] pp. 158-159.
Derrick Greaves, Dog Yawning (1989)
Een labrador sprong met zandpoten tegen de hagelblanke badjas aan, blafte rauw naar Roland en schudde met zijn trillende karkas tegen Daisy's billen: "Ga weg, alsjeblief," zei Daisy, maar zo zacht dat de hond het nooit kon horen. Ze liet hem begaan. Roland die achteruit gesprongen was, groef zijn tenen in het beweeglijke zand, zag hoe de hond geeuwde terwijl hij klaarkwam.
Hugo Claus, Schaamte. Amsterdam: De Bezige Bij, 1979 [1972] p. 68.
Chris Roberts-Antieau - Human Yawn Phenomenon (2004)
Waarom werkt gapen zo aanstekelijk? Iemand tegenover je in de trein gaapt en voordat je het weet begin je ook te geeuwen. Erger nog: de halve coupé doet mee! Waarom gaan we massaal 'onwillekeurig op krampachtige wijze de mond openen en daarbij diep ademhalen' (Van Dale) als iemand anders dat doet? Eigenlijk is dat – ondanks vele onderzoeken – nog steeds niet helemaal duidelijk. Finse hersenscans 'bewezen' in 2005 dat we het onbewust doen. Ook blijkt dat we pas met na-gapen beginnen tussen ons eerste en tweede levensjaar: het is dus aangeleerd gedrag. De kans dat je gaat na-gapen wordt, trouwens groter als je moe bent en wanneer je de 'eerste gaper' aardig vindt: als dat niet het geval is, ben je minder snel geneigd om het gegeeuw te kopiëren. Om die reden is gapen volgens sommigen ook een vorm van flirten. Dus wordt je gegaap in de trein beantwoord door dat lekkere ding tegenover je, dan schept dat een band!
Niek Stolker, 'Triv weet het', Triv, nummer 5, mei 2007 p. 84.
Beminnelijke jufferschap!
Uw beeld is in de hoogste trap,
‘t Volmaakste ooit door natuur geschapen;
Nochtans, daar niets volkomen is,
Bleef in uw lieve beeltenis
Ook ergens nog een vakje gapen.
Hieraan, hoe kan het anders zijn?
Gevoelt gij menigwerf een pijn,
Die oog en aangezicht doet blaken.
O schonen! komt bij ons om baat;
Wij weten een bijzondre raad,
Om 't gapend vakje dicht te maken.
Pieter Boddaert jr., 'Aan de tedere kunne' in Poëtische en prosaïsche portefeuille, Amsterdam: Hendrik Moolenijzer, 1805.
Merkwaardig genoeg kan men waarnemen, en het is zeker ook waar, dat de uitersten van aan elkaar tegengestelde hartstochten worden uitgedrukt met erg weinig variatie door dezelfde bewegingen.
Sir Joshua Reynolds, Discourses on Art. (ed. R.R. Wark), New Haven/London: Yale University Press, 1975 pp. 221-222 (Discourse XIII).
Mouth of Hell, Book of Hours of Catherine of Cleves (ca. 1440)
Misschien het meest wijdverspreide middeleeuwse beeld van de mond was de hellemond, een 'geeuwende' yoni.
Barbara G. Walker, The Woman's Dictionary of Symbols and Sacred Objects. San Francisco: Harper and Row, 1988 p. 320 'Mouth'.
Mocht hy maer soo ver eens komen.
Dat sy gaepte dat hy 't sagh,
Ioris die sou dan wel droomen.
Dat hy by het diertie lach.
Mattheus Gansneb Tengnagel, Grove - Roffel (1652).
"Wanneer de eicel zich verveelt?".
"Wanneer de eicel zich verveelt?".
"Wanneer de eicel zich verveelt?".
"Wanneer de eicel zich verveelt?".
"Wanneer de eicel zich verveelt?".
"Wanneer de eicel zich verveelt?".
Reclameposter bloemenwinkel Atelier Végétal (Parijs)
Il est temps de réveiller votre amour (Het is tijd dat u uw liefde wekt). Is de geeuw een erotisch of een anti-erotisch verschijnsel?
Hélène de Fougerolles, geeuwend
"Niets kan me nog wakker houden voor jou." Zij geeuwde. "Wat ondeugend van mij."
Graham Greene, The Man Within. Harmondsworth: Penguin, 1994 [1925] p. 120.
Julia lijdt aan gaapaanvallen, filmstill uit La vida es silbar (Cuba, 1998)
Soms wordt dwangmatig geeuwen ervaren met plezier, orgastisch plezier.
Joost A.M. Meerloo, Archaic behavior and the communicative act: the meaning of stretching, yawning, rocking and other fetal behavior in therapy. Psychiatric Quarterly 29, 1955 pp. 60-73.
Copyright © 2008-2024 Wolter Seuntjens
Website door Whirlwind Internet